تفاوت بین ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز

ترانس تکفاز و سه فاز در سایت کالا برق 121

تفاوت بین ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز

 

ترانسفورماتورهای باکیفیت برای حفظ موفقیت آمیز عملیات ضروری هستند.

ترانسفورماتور دستگاه فوق‌العاده‌ای است که ولتاژ برق را به سطوح مورد نیاز برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی در سراسر تاسیسات تبدیل می‌کند.

پارامترها / مشخصات مختلف یک ترانسفورماتور را از دیگری منحصر به فرد می کند. یکی از آنها نوع منبع تغذیه AC یعنی تک فاز یا سه فاز است. بسیار مهم است که نوع ترانسفورماتور مناسبی را انتخاب کنید که به نفع شما باشد و بهترین ارزش را برای شما فراهم کند.

به همین دلیل است که ما این مقاله را برای تسهیل تصمیم گیری آسان و کمک به انتخاب بین ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز برای کاربردهای شما ارائه کرده ایم.

ترانس تکفاز و سه فاز در سایت کالا برق 121
ترانس تکفاز و سه فاز در سایت کالا برق 121

اصل یک ترانسفورماتور

قبل از اینکه به تفاوت بین ترانسفورماتورهای تک فاز و ترانسفورماتورهای سه فاز بپردازیم، اجازه دهید ابتدا اصول اولیه کار یک ترانسفورماتور را درک کنیم که درک آسان تر از ترانسفورماتور را امکان پذیر می کند.

یک ترانسفورماتور بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی کار می کند که بیان می کند که القای متقابل بین دو یا چند سیم پیچ اجازه می دهد تا انرژی الکتریکی بین مدارها منتقل شود. هر چه مقدار جریان الکتریکی بیشتر باشد، میدان مغناطیسی قوی تر است.

اگر یک سیم پیچ در مجاورت این میدان مغناطیسی قرار گیرد، جریان در این سیم پیچ ایجاد می شود. جریانی که از سیم پیچ اول می گذرد، جریان اولیه و جریانی که در آن جریان از طریق القای مغناطیسی القا می شود، جریان ثانویه نامیده می شود.

بسته به تعداد دور سیم پیچ در اولیه و ثانویه، جریان و ولتاژ متفاوت است. اگر تعداد دورهای ثانویه بیشتر از ولتاژ اولیه باشد، ولتاژ خروجی بیشتر از ولتاژ ورودی خواهد بود و بالعکس.

 

ترانس تکفاز 25 ردیف 33 در سایت تکه کابل
ترانسفورماتور تکفاز در سایت تکه کابل

ترانسفورماتورهای تک فاز

 

ترانسفورماتور تک فاز ترانسفورماتوری است که در آن از یک جفت سیم پیچ (یکی اولیه و دیگری ثانویه) برای تولید ولتاژ مورد نظر استفاده می شود. به زبان ساده، این دستگاه الکتریکی است که برق متناوب تک فاز را می پذیرد و AC تک فاز خروجی می دهد.

سیم پیچ های اولیه و ثانویه ماهیت بسیار القایی دارند و روی هسته آهنی یا فولادی پیچیده می شوند. سیم پیچ اولی که به منبع AC (جریان متناوب) وصل می شود، سیم پیچ اولیه و سیم پیچ دیگر ثانویه است (که به بار وصل می شود).

بر اساس نوع کاربرد، ترانسفورماتور تک فاز یا برای افزایش یا کاهش ولتاژ در خروجی استفاده می شود. این ترانسفورماتور در اصل یک ترانسفورماتور قدرت با راندمان بیشتر و حداقل تلفات است.

ترانسفورماتورهای تک فاز مختلفی با ویژگی های متفاوت از نظر نوع نصب، ابعاد، شیرآلات، محدوده اسب بخار و درجه قدرت در بازار موجود است. در بیشتر موارد، برای ترانسفورماتور تک فاز به مایع خنک کننده نیاز نیست.

این ترانسفورماتورها دارای برچسبی مشابه – 240/480 ولت AC اولیه و 120/240 ولت AC ثانویه، 1 PH، 60 هرتز هستند.

برنامه های کاربردی

ترانسفورماتورهای تک فاز عمدتاً در شبکه های انتقال نیرو برای پایین آوردن ولتاژ برای پشتیبانی از دستگاه های الکترونیکی مسکونی و تجاری سبک استفاده می شوند.

● آنها برای تامین برق در مناطق روستایی به کار می روند زیرا تقاضا و هزینه های کلی مربوط به مناطق شهری کمتر است.

● برای افزایش قدرت در اینورترهای خانگی استفاده می شود.

● همچنین در تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی برای تنظیم ولتاژ استفاده می شود.

 

ترانسفورماتور یکسان سازی شده ۱۶۰kVA ردیف ۳۳kV در سایت کالا برق 121
ترانسفورماتور  سه  فاز  در سایت کالا برق 121

ترانسفورماتورهای سه فاز

 

ترانسفورماتورهای سه فاز دارای یک هسته آهنی سه بخش هستند که هر بخش شامل یک جفت سیم پیچ اولیه و ثانویه است. این سیم پیچ ها یا سیم پیچ ها (سه اولیه و سه ثانویه) با فاصله 120 درجه از هم قرار می گیرند تا ولتاژ مورد نیاز را تولید کنند.

ترانسفورماتورهای سه فاز تنها در صورتی می توانند کارآمد باشند که سیم پیچ ها به طور مناسب مطابق با ولتاژ ورودی تنظیم و متصل شوند.

با چرخش سیم پیچ ها در میدان مغناطیسی، جریان و ولتاژ خروجی تولید می شود. این از طریق سه خط جداگانه (ثانویه) توزیع می شود و از این رو ترانسفورماتور قدرت سه فاز نامیده می شود. با 3 فاز یا 3ɸ نشان داده می شود.

یک ترانسفورماتور سه فاز همچنین می تواند با استفاده از سه ترانسفورماتور تک فاز یکسان ساخته شود و چنین ترانسفورماتور سه فاز به بانک سه ترانسفورماتور معروف است. ساخت یک واحد ترانسفورماتور سه فاز بر روی یک هسته به صرفه است زیرا در مقایسه با اتصال سه ترانسفورماتور تک فاز مجزا، مواد کمتری مصرف می کند.

ترانسفورماتورهای سه فاز بسته به توان ترانسفورماتور به یک سیستم خنک کننده عظیم نیاز دارند. انواع مختلف روش های خنک کننده عبارتند از – ONAN (Oil Natural Air Natural)، ONAF (Oil Natural Air Forced)، OFAF (Oil Forced Air Forced).

مشابه ترانسفورماتورهای تک فاز، مدل‌های متنوعی نیز در ترانسفورماتورهای سه فاز موجود است که می‌توان آنها را بر اساس رتبه‌بندی توان یا kVA، شیرها، محدوده اسب بخار، نصب (نصب روی دیوار/کف)، ابعاد، وزن و غیره متمایز کرد. ترانسفورماتورها دارای برچسبی مشابه – 460 ولت AC اولیه، 230 ولت AC ثانویه، 3 PH، 60 هرتز هستند.

برنامه های کاربردی

ترانسفورماتورهای سه فاز قابلیت کارکرد با طیف وسیعی از بارهای توان را دارند و برای مصارف صنعتی سنگین مناسب هستند.

● در شبکه های برق به منظور تولید، انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرند.

● در مناطق شهری با تقاضای فزاینده استفاده می شوند.

● این نوع ترانسفورماتور معمولاً به عنوان ترانسفورماتور توزیع استفاده می شود.

ترانسفورماتورهای سه فاز به طور گسترده در مشاغل بزرگ از جمله صنعت تولید در سراسر جهان استفاده می شود.

ترانسفورماتور ۶۳۰ در سایت کالا برق 121
ترانسفورماتور در سایت کالا برق 121

تفاوت بین ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز

ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز

برخی از تفاوت های اصلی بین این نوع ترانسفورماتورها در زیر ذکر شده است. هر دو ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز مزایا و معایب خود را دارند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند.

پیکربندی

جدا از مشخصاتی که در بالا مشاهده شد، یکی از مواردی که ترانسفورماتور سه فاز را از ترانسفورماتور تک فاز متمایز می کند، پیکربندی آن است، یعنی نحوه اتصال سیم پیچ های اولیه و ثانویه ترانسفورماتور. ترانسفورماتورهای سه فاز در تنظیمات دلتا یا وای کوپل می شوند. به پیکربندی نوع Wye، پیکربندی ستاره نیز گفته می شود.

دلتا – دلتا: هر دو سیم پیچ اولیه و ثانویه از یک پیکربندی دلتا استفاده می کنند. این نوع در کاربردهای صنعتی ترجیح داده می شود.

دلتا – وای (Y): سیم پیچ اولیه از پیکربندی دلتا استفاده می کند و سیم پیچ ثانویه از پیکربندی wye استفاده می کند و بیشتر در مناطق تجاری و صنعتی رایج است.

Wye (Y) – Wye (Y): هر دو سیم پیچ اولیه و ثانویه از یک پیکربندی wye استفاده می کنند. این یک نوع نادر است زیرا باعث مشکلات هارمونیک و تعادل می شود.

Wye (Y) – دلتا: سیم پیچ اولیه از پیکربندی wye و سیم پیچ ثانویه از پیکربندی دلتا استفاده می کند و بیشتر برای انتقال ولتاژ بالا استفاده می شود.

اما در ترانسفورماتورهای تکفاز یا وای یا دلتا است. آنها دارای برچسب Delta-Single-phase و Wye-Single-فاز هستند که در آن سیم پیچ های اولیه و ثانویه به ترتیب در پیکربندی های نوع دلتا و ستاره (wye) متصل می شوند.

طرح

در سایت کالا برق 121 بخوانید :
ترانسفورماتورهای تک فاز طراحی ساده تری دارند. از طرف دیگر ترانسفورماتورهای سه فاز به دلیل چیدمان سیم پیچ ها و هسته کمی پیچیده هستند.

بهره وری

ترانسفورماتورهای سه فاز در ابعاد کوچکتر نسبت به ترانسفورماتورهای تک فاز راندمان بالاتری دارند. راندمان هادی بیشتر در ترانسفورماتورهای سه فاز دیده می شود و از این رو برای کاربردهای سنگین ترجیح داده می شود. ترانسفورماتورهای تک فاز دارای راندمان کافی هستند که منبع تغذیه AC 1000 وات را برای مصارف مسکونی و خانگی ارائه می دهند.

مقرون به صرفه بودن

مزیت اصلی ترانسفورماتور تک فاز نسبت به ترانسفورماتور سه فاز هزینه پایین تر آن است. با این حال، هزینه های کمتر همراه با عملکرد قدرتمند و سریع ترانسفورماتورهای سه فاز، آنها را در دراز مدت مقرون به صرفه تر می کند.

 

عملیات موازی

عملیات موازی در ترانسفورماتورهای سه فاز آسانتر از ترانسفورماتورهای تک فاز است.

ترانسفورماتورهای سه فاز ما را قادر می سازند تا چندین ترانسفورماتور را به یک بار برای عملیات موازی متصل کنیم، زیرا آنها قبلاً دارای تنظیمات دلتا/وای داخلی هستند.

علاوه بر این تفاوت ها، نوع ترانسفورماتور مورد استفاده به بار بستگی دارد.

برای بارهای سه فاز باید منبع تغذیه و ترانسفورماتور سه فاز وجود داشته باشد.

برای بارهای تک فاز، منبع تغذیه می تواند تک فاز یا سه فاز باشد.

اما ترانسفورماتور باید تک فاز بوده و دارای اتصال بین خط اولیه و دو خط در مدار سه فاز باشد.

نتیجه

امیدوارم این وبلاگ که از طرف سایت کالا برق 121 ارائه گردید  به درک بهتر ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز کمک کند. بعدش چی؟ به این فکر می کنید که از کجا بخرید؟ تک فاز یا سه فاز  سایت کالا برق 121 منبع شما برای تمام نیازهای ترانسفورماتور است. ما راه حل های ترانسفورماتور سفارشی را برای نیازهای برنامه شما ارائه می دهیم. همین امروز با ما تماس بگیرید و ما را در ارائه بهترین ترانسفورماتور در کشور یاری کنید.

 

kalabargh121
ارسال دیدگاه