تفاوت ترانس نرمال و ترانس های کم تلفات در چیست؟

ترانسفورماتور یکسان سازی شده ۱۶۰kVA ردیف ۳۳kV در سایت کالا برق 121

تفاوت ترانس کم تلفات با ترانس نرمال چیست؟

محصول جدید شرکت ایران ترانسفو ری که با عنوان “ترانسفورماتور کم تلفات” شناخته شده است بر اساس آخرین نسخه “دستور العمل تعیین الزامات و معیارهای ارزیابی فنی و آزمون های ترانسفورماتورهای روغنی توزیع ۲۰ کیلو ولت” شرکت توانیر ارائه گردیده است که دارای سه تغییر عمده نسبت به ترانس نرمال در همین رده ولتاژ می باشد که عبارتند از :

  1. کاهش به طور متوسط ۲۰ درصد تلفات بی باری و تلفات بار
  2. استفاده از روغن جدید بر اساس آخرین نسخه استاندارد IEC 60296
  3. افزایش دمای محیط نصب از ۴۰ درجه سانتیگراد به ۴۵ درجه سانتیگراد در محصول جدی
  1. کاهش تلفات، افزایش راندمان
  2. افزایش طول عمر ترانسفورماتور
  3. کاهش تلفات شبکه های بالادستی
  4. کاهش تقاضای توان الکتریکی
  5. بازگشت سرمایه بین ۱۸ تا ۲۴ ماه

    تفاوت ترانس کم تلفات و نرمال

    ترانسفورماتورهای کم تلفات که امروزه به طور گسترده جایگزین ترانسفورماتورهای نرمال شده اند دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که می بایست به هنگام انتخاب مد نظر مصرف کنندگان این نوع دستگاه ها قرار گیرد:

    • ترانس های معمولی طبق استاندارد DIN42503 و ترانس های کم تلفات طبق استاندار DIN42500 ساخته می شوند.
    • با توجه به تغییر متریال های اولیه در ساخت ترانسفورماتور های کم تلفات طول عمر این ترانس نسبت به ترانسفورماتورهای نرمال بالاتر می باشد و همچنین راندمان بالاتری را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد.
    • با در نظر گرفتن این موضوع که تلفات بار و بی باری در ترانس کم تلفات کاهش می یابد، در نتیجه نیاز به ترانسفورماتور با درجه قدرت بالا به طبع کاهش می یابد.
    • با در نظر گرفتن تمامی مزایای ذکر شده می بایست به این نکته توجه نمایید که ابعاد و وزن ترانس های روغنی کم تلفات بیشتر از نوع نرمال می باشد.
    • وجه تشابهی که بین ترانسفورماتور کم تلفات و معمولی وجود دارد، ردیف های ظرفیتی این دو محصول می باشد. در هر دو محصول ردیف ظرفیتی 25 کیلو ولت آمپر تا 5000 کیلو ولت آمپر و ردیف ولتاژ های اولیه 20 تا 33 کیلو ولت در نظر گرفته شده است.از نظر ملاحظات فنی
      • در ترانس های نرمال جنس ورق هسته از نوع M150- 30S 5 با حداکثر تلفات ۱٫۵ وات در هر کیلوگرم می باشد در حالیکه در ترانس های کم تلفات، جنس ورق هسته به کد M105-30P 5 با حداکثر تلفات ۱٫۰۵ وات در هر کیلوگرم بکار رفته است.
      • با افزایش سطح مقطع سیم پیچ ها در ترانس های کم تلفات ، تلفات در حال اتصال ترانسفورماتور به بار و مصرف کننده کاهش یافته است.
      • در ترانس های کم تلفات از بوشینگ های با مقره بیرونی چهار پله به جای بوشینگ های سه پله استفاده شده است. به این ترتیب طول خزشی بوشینگ افزایش و در احتمال وقوع خطا در شرایط محیط آلوده بسیار کمتر شده است. در ترانس های کم تلفات، استقامت الکتریکی در بوشینگ ها ۲۰ میلیمتر بر کیلوولت می باشد در حالیکه در ترانس های نرمال، مقدار این واحد ۱۶ میلیمتر بر کیلوولت است.
      • روغن بکاررفته در ترانس های کم تلفات از مطابق استاندارد IEC60296 می باشد. در ترانس های نرمال روغن کلاس یک استفاده می شود. سه مزیت عمده روغن ترانس های کم تلفات عبارتند از:
      1. حداقل استقامت الکتریکی ۷۰ کیلوولت
      2. حداکثر نقطه ریزش ۴۰- درجه سانتی گراد
      3. حداکثر گرانروی ۱۲ میلی متر مربع در ثانیه در حالت ۴۰ درجه سانتی گراد
      • حداقل نقطه اشتعال روغن ترانسفورماتورهای کم تلفات ۵ درجه پایین تر از روغن ترانسفورماتورهای نرمال است.
      • ترانس های کم تلفات قابل بهره برداری تا حداکثر دمای محیط ۴۵ درجه سانتیگراد می باشند در حالیکه حداکثر دمای محیط ترانس های نرمال ۴۰ درجه سانتیگراد می باشد.
      • تپ چنجر یا کلید تنظیم ولتاژ در ترانس های کم تلفات با ظرفیت بیشتر از ۲۰۰ کیلوولت آمپر دارای پنج پله یا پنج حالت است. ترانس های نرمال در ظرفیت مذکور از تپ چنجر سه پله یا کلید تنظیم ولتاژ سه حالته بهره مند هستند.

      از نظر قیمت

      سرمایه اولیه لازم (قیمت) برای خرید ترانس های کم تلفات، در ظرفیت های مختلف بیشتر از قیمت ترانس های نرمال می باشد.

      با توجه به کاهش هزینه های انرژی در ترانسفورماتورهای کم تلفات، سرمایه اولیه مازاد به طور میانگین بین ۱۸ تا ۳۴ ماه به مصرف کننده بازگشت خواهد شد و پس از آن … درصد نسبت به ترانسفورماتورهای نرمال صرفه جویی در هزینه های انژی مصرفی می شود.

      از نظر مواد اولیه و متعلقات

      ورق هسته، روغن، تپ جنجر (در برخی ظرفیت ها) و بوشینگ در ترانسفورماتورهای کم تلفات در راستای فراهم نمودن نیازهای فنی با حداقل تلفات تغییر یافته است.

      از نظر وزن و ابعاد

      ابعاد و اوزان ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات تقریبا ده درصد بیشتر از ترانسفورماتورهای روغنی نرمال می باشد.

      از نظر شکل ظاهری

      بوشینگ ترانس های کم تلفات چهار پله دارد و تانک آن از نظر ظاهری بزرگتر از نوع  ترانس های نرمال می باشد.

      از نظر اطلاعات روی پلاک مشخصات

      روی پلاک ترانسفورماتورهای کم تلفات واژه L در انتهای عنوان نوع ترانسفورماتور اضافه شده است، استاندارد روغن، IEC60296 قید شده است و تعداد وضعیت تپ برای ترانسفورماتورهای ۲۰۰ کیلوولت آمپر به بالا عدد ۵ درج شده است.

      از نظر بهره برداری

      ترانسفورماتورهای روغنی نرمال و ترانسفورماتورهای کم تلفات دارای مشخصات کلی مشابه بوده و می‌توانند بدون تغییر سایر تجهیزات شبکه جایگزین یکدیگر شوند.

    • تجهیـزات اصلـی ترانس کم تلفات ایران ترانسفو

      1. کلید تنظیم ولتاژ سه حالته برای قدرت های 250 to 2000kVA با رنج تغییرات ۴% ± و برای قدرت های 250 to 2000kVA با رنج تغییرات ۲٫۵% * ۲ ± ؛
      2. مقره فشار ضعیف و مقره فشار قوی ؛
      3. منبع انبساط و درجه روغن نما ؛
      4. ترمومتر دو کنتاکت برای قدرتهای ۶۳۰ کیلو ولت آمپر به بالا (محل نصب از قدرت ۲۰۰ کیلو ولت آمپر به بالا پیش بینی می گردد.) ؛
      5. رله بوخهلتس برای قدرتهای ۱۰۰۰ کیلو ولت آمپر به بالا (محل نصب از قدرت ۳۱۵ کیلو ولت آمپر به بالا پیش بینی می گردد.) ؛
      6. رطوبت گیر؛
      7. شیر برای تخلیه و نمونه برداری روغن ؛
      8. چرخ های دو جهتی برای قدرت های 400kVA to 2000kVA .

        پرسشهای رایج پیرامون ترانسفورماتور کم تلفات

        1. چطور تلفات در ترانسفورماتور کاهش می یابد؟ برای اینکه بتوان ترانسفورماتور کم تلفات تولید کرد می بایست از موادی در تولید هسته و سیم پیچ ها استفاده کرد که دارای حداقل تلفات هستند.
        2. هدف از تولید ترانسفورماتور کم تلفات چیست؟ هدف مدیریت بهینه ولتاژ، بهبود راندمان و انرژی و همچنین صرفه جویی در بخش هزینه می باشد.
        3. با به کارگیری ترانس کم تلفات میزان صرفه جویی انرژی چه مقدار خواهد بود؟ استفاده از ترانس کم تلفات مصرف انرژی را تا 12 درصد و درصد اتلاف را در حالت با بار و بی بار تا 20 درصد کاهش می دهد.
        4. تفاوت ترانس معمولی و ترانس کم تلفات در چیست؟ علاوه بر نوع استانداردی که محصولات بر اساس آن ساخته می شوند، طول عمر ترانسفورماتور کم تلفات بیشتر از ترانس معمولی است.
        5. وجه تشابه ترانس معمولی و ترانسفورماتور کم تلفات چه مواردی است؟ ردیف ظرفیتی که این دو ترانس تولید می شوند بین 25 تا 5000 کیلو ولت آمپر و ردیف ولتاژ آنها 20 و 33 کیلو ولت می باشد.

    نتیجه گیری :

  6. امیدوارم این وبلاگ که از طرف سایت کالا برق 121 ارائه گردید  به درک بهتر ترانسفورماتور  نرمال و کم تلفات  کمک کند. بعدش چی؟ به این فکر می کنید که از کجا بخرید؟ کم تلفات یا نرمال  سایت کالا برق 121 منبع شما برای تمام نیازهای ترانسفورماتور است. ما راه حل های ترانسفورماتور سفارشی را برای نیازهای برنامه شما ارائه می دهیم. همین امروز با ما تماس بگیرید و ما را در ارائه بهترین ترانسفورماتور در کشور یاری کنید.09309124141

kalabargh121
ارسال دیدگاه