چه چیزی باعث انفجار و سوختگی ترانسفورماتور می شود؟

ترانس سوزی در سایت کالا برق 121

چه چیزی باعث انفجار و سوختگی ترانسفورماتور می شود؟

احتمال انفجار و سپس سوختن ترانسفورماتور بسیار کم است. با این حال، غیر ممکن نیست. و این به این دلیل است که موانع فایروال نصب شده بر روی ترانسفورماتورها در کاهش احتمال انفجار و آتش سوزی بسیار کارآمد هستند. با این حال، مواردی وجود دارد که ترانسفورماتورها منفجر می شوند و می سوزند. در بیشتر این موارد، انفجار و سوختگی ترانسفورماتور اغلب منجر به جراحات، مرگ، آسیب به اموال و خرابی برق می شود که می تواند هفته ها طول بکشد.

علت اصلی انفجار ترانسفورماتور و سوختگی

ترانسفورماتورهای الکتریکی وظیفه انتقال انرژی بین مدارهای مختلف را در حین تغییر انرژی از یک ولتاژ به ولتاژ دیگر بر عهده دارند. با این حال، به دلیل تصادفات یا مکانیسم های معیوب، ممکن است یک افزایش ناگهانی در سطوح ولتاژ وجود داشته باشد و هنگامی که ترانسفورماتور با برق بیش از حد پر شود، منفجر می شود و می سوزد.

ترانس سوزی در سایت کالا برق 121
ترانس سوزی در سایت کالا برق 121

دلایل انفجار ترانسفورماتور و سوختگی

شایع ترین دلیل انفجار و سوختن ترانسفورماتورها حوادث ناشی از برخورد صاعقه است. صاعقه اغلب می تواند به سیم کشی و تجهیزات ترانسفورماتور آسیب برساند. سایر شرایط آب و هوایی شدید مانند باد و باران شدید می تواند باعث سقوط درختان بر روی ترانسفورماتورها شود و باعث انفجار شود.

هنگامی که در یک ترانسفورماتور آسیب رخ می دهد، دو چیز ممکن است رخ دهد. اولین بار اضافه بار در منبع برق است که به ترانسفورماتور جریان می یابد. و دوم گرم شدن بیش از حد مایع عایق (روغن معدنی) از نقطه اشتعال یا نقطه آتش آن است.

جدای از حوادث، یکی دیگر از دلایل انفجار و سوختگی ترانسفورماتور، خرابی الکتریکی است که می تواند ناشی از عایق کاری ضعیف، الکتریسیته ساکن، اضافه ولتاژ، تخلیه جزئی و نوسانات برق باشد. خرابی مکانیکی ناشی از تلسکوپ هادی، نوک رسانا یا کمانش حلقه نیز می تواند منجر به انفجار و آتش سوزی شود.

ترانس سوزی در سایت کالا برق 121
ترانس سوزی در سایت کالا برق 121

انفجار و سوختگی ترانسفورماتور چگونه اتفاق می افتد؟

همانطور که می دانید، برق منبع گرما است. و در ترانسفورماتورها، مقدار الکتریسیته عبوری می تواند مقادیر زیادی گرما تولید کند. بنابراین برای افزایش طول عمر ترانسفورماتور نیاز به عایق کاری است. و رایج ترین عایق مورد استفاده در ترانسفورماتورها مایع عایق است.

مایع عایق معمولاً روغن معدنی مبتنی بر نفت است. روغن معدنی برای محافظت از قسمت های مکانیکی ترانسفورماتور قرار است گرمای اضافی را جذب کند. هنگام انتخاب مایع عایق، متخصصان معمولاً نقطه آتش و نقطه اشتعال مایع را در نظر می گیرند. نقطه آتش روغن معدنی 165 درجه سانتیگراد و نقطه اشتعال 145 درجه سانتیگراد است.

با این حال، هنگامی که شارژ بیش از حد وجود دارد، دما افزایش می یابد و منجر به تجزیه و تبخیر روغن معدنی و در نتیجه حباب های گاز می شود. حباب های گاز معمولاً از بخار، هیدروژن و متان ساخته می شوند که ترکیبی بسیار قابل احتراق است. با ادامه افزایش دما، روغن معدنی به نقطه اشتعال خود می رسد و مخلوط بخار و گاز را مشتعل می کند. و افزایش بیشتر دما به نقطه آتش روغن معدنی اکنون احتراق را در سطح مایع عایق تسهیل می کند.

احتراق مایع منجر به افزایش فشار خواهد شد. فشارهای زیاد ترانسفورماتور را مجبور می‌کند تا به حالت انفجاری درآید و نتیجه آن انفجاری است که سطوح بالایی از انرژی و تشعشعات حرارتی قوی و روغن شعله‌ور را آزاد می‌کند.

در حالی که تعیین اینکه آیا انفجار ترانسفورماتور رخ می دهد یا خیر دشوار است، می توانید از آسیب جانبی مرتبط با این انفجارها جلوگیری کنید. با موانع آتش ترانسفورماتور ما، می توانید اثرات ساختاری و زیست محیطی خرابی ترانسفورماتور را کاهش دهید. اگر می‌خواهید درباره اینکه چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم، از وب‌سایت ما بازدید کنید https://kalabargh121.com/ و محصولات با کیفیت ما را بررسی کنید.

kalabargh121
ارسال دیدگاه