ترانسفورماتور روغنی بهتر است یا ترانسفورماتور خشک ؟

انتخاب درست ترانسفورماتور روغنی یا خشک

ترانسفورماتور روغنی بهتر است یا ترانسفورماتور خشک ؟

سوال فوق به طور کلی زمانی مطرح می شود که شخصی در حال طراحی یک سیستم قدرت برای پروژه خود است. این می تواند یک پروژه مسکونی، تجاری یا صنعتی باشد و ممکن است بسته به ماهیت پروژه در دست متفاوت باشد. یکی از جنبه های کلیدی این است که چگونه سیستم خود را تغذیه کنیم، بنابراین انتخاب یک ترانسفورماتور نوع خشک یا یک ترانسفورماتور  روغنی باید پس از در نظر گرفتن دقیق چند فاکتور بسیار مهم انجام شود که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

قبل از شروع، اجازه دهید به سرعت سعی کنیم تفاوت بین ترانسفورماتور نوع خشک و روغنی شده را درک کنیم.

انواع ترانسفورماتور

ترانسفورماتور غوطه ور در روغن

همانطور که از نام آن پیداست سیم پیچ ها در این نوع ترانسفورماتورها در روغن (بیشتر روغن معدنی) غوطه ور هستند که به کنترل دمای ترانسفورماتور کمک می کند. این روغن از طریق رادیاتورهایی که بر روی مخزن ترانسفورماتور متصل هستند و به آنها ترانسفورماتور نوع ONAN می گویند، پراکنده می شود. برای بهبود بیشتر خنک کننده ترانسفورماتور، رادیاتورها با فن هایی نصب می شوند که به کاهش دما کمک می کند و به ترانسفورماتور نوع ONAF از آن یاد می شود.

ترانسفورماتور یکسان سازی شده ۱۰۰kVA ردیف ۳۳kV در سایت کالا برق 121
ترانسفورماتور  روغنی  در سایت کالا برق 121

ترانسفورماتور نوع خشک

در این نوع ترانسفورماتور از هوا به عنوان محیط خنک کننده استفاده می شود. آنها با استفاده از اشباع فشار خلاء در لاک پلی استر یا سیلیکون ساخته می شوند. برخی از آنها نیز با استفاده از اپوکسی VPI و رزین ریخته گری برای شرایط محیطی سخت تر ساخته شده اند. ا

ترانسفورماتور خشک ۴۰۰KVA نرمال ردیف ۲۰KV در سایت کالا برق 121
ترانسفورماتور خشک  ۲۰KV در سایت کالا برق 121

عواملی که برای انتخاب باید در نظر گرفته شود

تعمیر و نگهداری :

شکی نیست که ترانسفورماتور خنک شده با روغن نیاز به مراحل تعمیر و نگهداری بیشتری دارد که بیشتر از نوع خشک نیاز به انجام آن دارد. روغن به عنوان بخشی از نگهداری پیشگیرانه نیاز به نمونه برداری و ارسال برای آزمایش دارد و فیلتراسیون روغن ترانسفورماتور باید حداقل سالی یک بار انجام شود، از طرف دیگر ترانسفورماتورهای نوع خشک در برابر آلاینده های شیمیایی بسیار مقاوم هستند.

هزینه عملیاتی:

در مقایسه با ترانسفورماتور روغن خنک، ترانسفورماتور نوع خشک تلفات عملیاتی بالاتری دارد. در حالی که از طرف دیگر ترانسفورماتورهای روغن خنک شده دارای راندمان بالاتر و در نتیجه طول عمر بیشتری هستند.

نویز:

ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور خنک شده با روغن، صدای بیشتری تولید می کند

قابلیت بازیافت:

در پایان عمر مفید، بازیافت ترانسفورماتورهای نوع خشک بسیار محدود است، زیرا واحدهای نفتی دارای احیای هسته/کویل آسان‌تر هستند. علاوه بر این، روغن خنک‌شده دارای عمر عملیاتی و قابلیت نگهداری عالی است، ضایعات کمتری تولید می‌کند و به تعویض و کار کمتری نیاز دارد.

راندمان:

در مقایسه با ترانسفورماتورهای روغنی، ترانسفورماتورهای نوع خشک از نظر اندازه بزرگتر هستند و از نظر ولتاژ محدود هستند و در صورت بارگذاری بیش از حد مستعد گرمای بیش از حد هستند، بنابراین منجر به تلفات الکتریکی بیشتر و هزینه نگهداری بیشتر می شود. از سوی دیگر، ترانسفورماتور غوطه ور در روغن، ردپای محیطی کوچکی را به خود اختصاص می دهد.

مکان:

این احتمالاً مهمترین عامل در هنگام در نظر گرفتن اینکه کدام ترانسفورماتور را انتخاب کنید، باشد. از آنجایی که ترانسفورماتورهای نوع خشک را می توان از نظر زیست محیطی ایمن تر در نظر گرفت زیرا خطر آتش سوزی کمتری دارند، آنها را برای استفاده در برنامه های داخلی مانند مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره ایده آل می کند. در حالی که ترانسفورماتورهای خنک شده با روغن به دلیل امکان برای استفاده در تاسیسات بیرونی ایده آل هستند. نشت و نشت روغن که خطر آتش سوزی را به همراه دارد.

انتخاب درست  ترانسفورماتور  روغنی یا خشک
انتخاب درست ترانسفورماتور روغنی یا خشک

نتیجه گیری نهایی

با در نظر گرفتن این عوامل، به نظر می رسد واحدهای نفتی به طور کلی با بهره وری انرژی بالاتر، قابلیت بازیافت، آلودگی صوتی کم، هزینه های عملیاتی کمتر و اثر زیست محیطی کوچک، جایگزین بهتری باشند. در هر صورت، واحدهای نفتی اساساً در هیچ شرایطی قابل استفاده نیستند. نوع خشک بهترین و بارها انتخاب ارجح برای کسب و کار و عملیات داخلی است، زیرا آنها واحدهای امن تری برای کار در اطراف افراد و مناطقی هستند که ممکن است خطر آتش سوزی وجود داشته باشد.

 

kalabargh121
ارسال دیدگاه